ChatGPT apuna RT-kortiston tiedonhaussa | SeAMK kirjasto

ChatGPT apuna RT-kortiston tiedonhaussa

kategoria: E-aineistot

Rakennustieto on julkaissut ChatGPT-tekoälyassistentin helpottamaan RT-korttien löytymistä ja tehostamaan kortiston käyttäjien työtä.

RT-kortisto on kiinteistö- ja rakentamisalalla käytössä oleva tietopankki, joka sisältää alan ammattilaisten yhdessä laatimia ohjeita tilaamiseen, rakennuttamiseen, suunnitteluun rakentamiseen, rakennustuotteisiin, kiinteistöjen ylläpitoon uudis- ja korjausrakentamiseen.

RT-kortisto kuuluu RT tietoväylä -tuotepakettiin, joka on SeAMKilaisten käytettävissä sekä kampuksella että etänä. Uutisen alaosasta löydät kirjautumisohjeet, noudata niitä tarkasti.

Tekoälyassistentti löytyy RT tietoväylän etusivulta ”Muut palvelut” -otsikon alta nimellä RT-kortisto GPT.

RT-kortiston etusivu, jossa RT-kortisto GPT löytyy otsikon Muut palvelut alta.

Näin kirjaudut RT tietoväylään

1. Siirry RT tietoväylään SeAMK-Finnan Tietokannan käyttöliittymä (Valitse IP kirjautuminen) -linkistä.
  2. Jos palvelu pyytää kirjautumaan e-aineistojen etäkäyttöön, kirjaudu omalla SeAMKin k-alkuisella käyttäjätunnuksella, esim. k1234567. HUOM! sähköpostiosoite ei toimi käyttäjätunnuksena. Salasana on sama mitä käytät Moodleen kirjautuessa.
  3. Odota, että Rakennustiedon kirjautumissivu tulee näkyviin. Valitse sivulta IP kirjautuminen. Et tarvitse mitään henkilökohtaisia tunnuksia.
  4. RT-tietoväylä avautuu. Oikeassa yläkulmassa pitää näkyä Seinäjoen Ammattikorkeakoulu / SeAMK Kirjasto.

Organisaatiokirjautuminen-otsikon alla teksti IP-kirjautuminen - kirjautuminen sisäverkon kautta.

Rakennustieto on koonnut käyttäjän muistilistan ChatGPT-tekoälyassistentin tehokkaaseen käyttöön RT-kortistossa. Linkki löytyy alta. Listassa muistutetaan, että

Tekoälyassistentin antamissa vastauksissa saattaa esiintyä vaihtelevuutta, sen antamat viitteet eivät välttämättä ole oleellisimpia ja virheellisetkin vastaukset ovat mahdollisia. Kuten kaikessa tiedonhaussa myös tekoälyassistenttia käyttäessä tiedon oikeellisuuden tarkastus on tiedonhakijan vastuulla.

Tiedotteiden mukaan Rakennustieto aikoo laajentaa tekoälytoiminnallisuutta vaiheittain myös muihin Rakennustiedon palveluihin ja tuotteisiin helpottamaan oikean tiedon löytymistä.