Tarkista uudet ja poistuneet e-aineistot | SeAMK kirjasto

Tarkista uudet ja poistuneet e-aineistot

kategoria: E-aineistot

SeAMKilaisten käytössä olevissa elektronisissa aineistoissa tapahtuu muutoksia aina vuoden vaihtuessa. Kirjasto hankkii e-aineistoja, esimerkiksi e-kirjoja ja -lehtiä, SeAMKin koulutusalojen tarpeisiin. Uusia aineistotilauksia ja tilausten lopettamista pohtiessamme konsultoimme myös eri koulutusalojen opettajia ja asiantuntijoita.

Kokosimme uutiseen tietoa vuoden 2022

• uusista e-aineistoista
  • muutoksista edelleen jatkuvissa tilauksissa
  • poistuneista e-aineistoista.

Linkit kaikkiin e-aineistoihin löydät SeAMK-Finnan avulla. Voit hakea aineistoa sen nimellä.

Uutuuksia luonnonvara-alalle ja tekniikkaan

AGRImedia

AGRImedia on maatiloille ja muille alalla toimiville suunnattu ammattijulkaisu, joka julkaisee artikkeleita ja videoita maataloudesta, metsätaloudesta ja tekniikasta.

Uusia palveluita RT tietoväylään

Täydensimme Rakennustietopalvelun verkkopalvelua RT tietoväylää kahdella uudella palvelulla.

• MaaRYL määrittelee talonrakennushankkeissa käytettävät maa-, pohja- ja kalliorakennustöiden sekä piha-alueiden päällysrakenteiden ja yhdyskuntateknisten järjestelmien rakentamisen yleiset laatuvaatimukset.
  • RT-kustannuslaskennan avulla voit laskea rakennus- ja korjaushankkeiden kustannukset ja tehdä urakkatarjoukset. Työkalua voi käyttää yhtä aikaa enintään yhdeksän käyttäjää.

Molemmat uudet palvelut löytyvät RT tietoväylästä, samasta paikasta mistä löydät vanhat tutut RT-, LVI-, KH- ja RATU-kortistot.

Knovel – uusia kokoelmia tietotekniikan alalle

Hankimme englanninkieliseen Knovel-aineistoon kaksi uutta kokoelmaa:

• Computer Hardware Engineering

Covers digital circuit design, computer architecture, design for EMC, designing fault-tolerant systems for increased uptime and performance, and the use of design software such as Verilog. Of use to computer hardware and electronics engineers designing and integrating computer hardware in the aerospace, industrial equipment, and automotive industries.

• Software Engineering

Covers the design and programming of robust software for the operation and control of equipment, monitoring of processes for safety in industrial applications, data analysis for real-time reporting and diagnostics, human-machine interface, software security and testing, embedded software, operation of communication networks, and the development of scripts to interact with databases and design software. Of use to software engineers and programmers, as well as mechanical, civil, aerospace, and other design engineers who develop scripts and analytical software to support their own workflows.

eMagz – kotimaisia e-lehtiä etäkäyttöön

eMagzin e-lehtiä on voinut aiemmmin lukea vain SeAMKin sisäverkossa. Päivitimme hiukan kokoelman sisältöä ja hankimme aineiston etäkäyttölisenssillä, mikä mahdollistaa lehtien lukemisen myös SeAMKin verkon ulkopuolelta kotoa ja mobiililaitteilla. Palveluun kirjaudutaan HAKA-tunnuksilla (SeAMK-tunnukset). Lehtiä voi lukea yksi käyttäjä kerrallaan. Kokoelmassa on mukana myös suositut Maaseudun Tulevaisuus ja Tekniikan Maailma.

eMagziin tilatut lehdet:

• Aromi
  • Elintarvike ja Terveys
  • Evento
  • KM VET
  • Käytännön Maamies
  • Maaseudun Tulevaisuus
  • Metsälehti
  • Rakennuslehti
  • Tekniikan Maailma
  • Tilisanomat
  • Tutkiva hoitotyö
  • Ympäristö ja terveys

Lopetetut e-aineistot

Vuoden 2022 alusta alkaen olemme päättäneet lopettaa Elintarvikelait- ja Suomen Laki -hakupalveluiden tilaukset vähentyneen käyttön ja opettajilta saadun palautteen perusteella.

Lisäksi Kielikone on ilmoittanut sulkevansa MOT Online -palvelun vuoden 2021 lopussa. Sen korvaa kokonaan SeAMKissa jo aiemmin käytössä ollut MOT Kielipalvelu, joka sisältää MOT Sanakirjat, MOT Kääntäjän ja MOT Kielentarkistimen.