Tarkista muutokset e-aineistoissa 2021 | SeAMK kirjasto

Tarkista muutokset e-aineistoissa 2021

kategoria: E-aineistot

SeAMK Kirjaston elektronisissa aineistoissa on tapahtunut muutoksia vuodenvaihteessa. Elektronisilla aineistolla tarkoitetaan muun muassa e-kirjapalveluita ja e-lehtipaketteja, joita kirjasto hankkii SeAMKin opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Useimpia e-aineistoja voi käyttää myös etänä kotikoneelta ja mobiililaitteilla kirjaston tarjoaman etäkäyttöpalvelun kautta. Etäkäyttöön kirjaudutaan omilla SeAMK-käyttäjätunnuksilla.

Kaikki linkit alla mainittuihin e-aineistoihin sekä yksittäisiin e-lehtiin ja e-kirjoihin löytyvät tai tulevat myöhemmin löytymään SeAMK-Finnan kautta. Suorat linkit palveluihin löytyvät tästä uutisesta.

Uutuuksia ja lakkautuksia kotimaisissa e-lehtipalveluissa

eMagz

Olemme ostaneet eMagz e-lehtipalveluun uusia elektronisia aikakauslehtiä. eMagz sisältää lehtien sähköisiä näköisversioita parin vuoden ajalta. eMagzin lehtiä voi lukea yksi lukija kerrallaan vain SeAMKin verkossa olevilta tietokoneilta. Lehtiä ei voi lukea SeAMKin verkon ulkopuolelta. Linkit eMagziin ja siihen sisältyviin e-lehtiin löytyvät SeAMK-Finnasta.

Seamkilaisten käytössä ovat seuraavat eMagzin e-lehdet:

• AromiKuvakaappaus eMagz-palveluun kuuluvista e-lehdistä.
  • Evento
  • KM VET
  • Käytännön Maamies
  • Maku
  • Metsälehti
  • Puhtausala
  • Rakennuslehti
  • Sydän
  • Tekniikan Maailma
  • Tilisanomat

Alma Talent Ammattilaismediat ja Lehtiarkisto

Alma Talent on päättänyt lakkauttaa  Metallitekniikka, Tekniikan Historia ja Markkinointi & Mainonta -lehtien kustantamisen. Lehtien viimeiset numerot ilmestyivät vuonna 2020. Näiden e-lehtien arkistot jäävät käyttöön sekä Alma Talent Ammattilaismediat että Alma Talent Lehtiarkisto -palveluihin. Ammattilaismediat sisältää e-lehtien muutaman viime vuoden versiot, Lehtiarkistosta löytyy pidempi arkisto.

Uutena lehtenä Ammattilaismediat-palveluun on saatu Uusi Suomi.

Ammattilaismedioissa ja Lehtiarkistossa on seamkilaisten käytössä seuraavat e-lehdet:

• TalouselämäKuvakaappaus Alma Talent Ammattilaismediat-palveluun kuuluvista lehdistä.
  • Tekniikka & Talous
  • Tivi
  • Arvopaperi
  • Mikrobitti
  • Mediuutiset
  • Kauppalehti (mukaan lukien Optio ja Fakta)
  • Uusi Suomi

Lehtiä voi lukea myös etäkäyttöpalvelun kautta SeAMKin verkon ulkopuolelta eikä samanaikaista käyttäjämäärää ole rajoitettu. Lehtien linkit löytyvät SeAMK-Finnasta lehden nimellä.

Lisää kotimaisia e-kirjoja

Alma Talent Verkkokirjahylly

Keväällä 2020 hankimme koronapandemian ja kirjaston sulkemisen vuoksi Alma Talentin Verkkokirjahyllystä Talous- ja Verotus-hyllyyn kuuluvat e-kirjakokoelmat. Nyt olemme tilanneet seamkilaisten käyttöön kaikki Verkkokirjahyllyn e-kirjat. Verkkokirjahylly sisältää yli 500 Alma Talentin kustantamaa ammatillista e-kirjaa. Kirjoja lisätään palveluun jatkuvasti uusien kirjojen ilmestyttyä.

Verkkokirjahylly sisältää e-kirjoja seuraavista aihealueista:

• Asuminen ja ympäristöoikeusKuvakaappaus Alma Talent Verkkokirjahyllyyn kuuluvista e-kirjoista.
  • Esimiestyö
  • Fiducia och annan finsk juridik på svenska
  • Julkisoikeus
  • KLT-kirjallisuus
  • Perhe- ja perintöoikeus
  • Rikos- ja prosessioikeus
  • Siviilioikeus
  • Taloushallinto
  • Työoikeus
  • Verotus
  • Yritysoikeus
  • Lisäksi palveluun sisältyy aikaisempien painosten arkisto

Tutustu Verkkokirjahyllyyn! Palvelun kaikki e-kirjat löytyvät myöhemmin myös SeAMK-Finnan kautta.

Kandidaattikustannuksen e-kirjat

Kandidaattikustannus julkaisee lääketieteellisiä kirjoja. Olemme hankkineet Kandidaattikustantamon e-kirjapalvelusta kolme kirjaa, jotka soveltuvat varsinkin fysioterapia-opintoihin:

• Käsikirurgia
  • Ortopedia
  • Traumatologia

E-kirjoja voi lukea sekä SeAMKin verkossa että etäkäytön kautta SeAMKin verkon ulkopuolelta. Yhtäaikaista käyttäjämäärää ei ole rajoitettu. Kandidaattikustannuksen e-kirjat löytyvät myös SeAMK-Finnan kautta.

Uusi tietokanta tietojenkäsittelyalalle

ACM Digital Library -aineiston logo.ACM Digital Library sisältää ACM:n (Association for Computing Machinery) omia tietojenkäsittelyalan julkaisuja sekä muita alan e-lehtiä ja konferenssijulkaisuja. ACM on hankittu SeAMKin uutta tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelmaa silmällä pitäen.

Tietokannan sisältämät julkaisut
Tietokannan käyttöohje (PDF-muodossa englanniksi): ACM Digital Library User Guide

Muutoksia Ebscon e-lehtipaketteihin

Cinahl Complete

Olemme päivittäneet aiemmin tilatun hoitoalan Cinahl with Full Text -tietokannan laajempaan Cinahl Complete -versioon. Cinahl Complete on kansainvälinen hoitotieteen, hoitotyön ja sosiaali- ja terveysalan tietokanta, joka sisältää yli 600 e-lehteä ja niiden artikkeleita. Tietokannasta löytyy myös terveydenhuollon hallintoa ja koulutusta, kuntoutusta ja fysioterapiaa käsittelevää aineistoa.

Cinahl on siis ehdoton tiedonlähde SeAMKin terveysalan opiskelijoille ja opettajille!

Business Source Complete

Olemme vaihtaneet Business Source Ultimate e-lehtipaketin Business Source Complete -pakettiin. Complete-versio sisältää hiukan vähemmän e-lehtiä ja on hinnaltaan halvempi. Vaihtoon vaikuttivat tietokannan vähentyneet käyttömäärät.

Business Source Complete sisältää artikkeleita, e-lehtiä, yritystietoa, maa- ja toimialaraportteja liiketalouden, kaupan ja yrittäjyyden aloilta, joten se soveltuu erinomaisesti liiketoiminnan ja yrittäjyyden opintoihin.

OpenDissertations

Ebscon OpenDissertations -tietokanta sisältää väitöskirjoja ja opinnäytteitä ympäri maailmaa 1900-luvun alusta lähtien. Tietokantaa päivitetään jatkuvasti.