SeAMK-Finna uudistui – mikä muuttui? | SeAMK kirjasto

SeAMK-Finna uudistui – mikä muuttui?

SeAMK-Finna-hakupalvelun uusi versio julkaistiin 17.8.2021. Olemme selkeyttäneet palvelun hakuominaisuuksia, ulkonäköä, tekstejä ja ohjeita. Paransimme myös sen saavutettavuutta.

Uutena vaihtoehtona Finna-tunnuksella kirjautuminen

SeAMK-Finnaan voi kirjautua kolmella eri tavalla:

• SeAMKin opiskelijat ja henkilökunta kirjautuvat aina Haka-kirjautumisen kautta omilla henkilökohtaisilla SeAMK-tunnuksillaan.
  • SeAMKin ulkopuoliset muut kirjastoasiakkaat voivat valita
    • joko kirjautumisen sähköpostilla
    • tai kirjautumisen Finna-tunnuksella.

Haka-kirjautuminen ja kertakäyttöisen kirjautumislinkin tilaaminen sähköpostiin ovat olleet jo aiemmin käytössä SeAMK-Finnassa. Uutena ominaisuutena on otettu käyttöön Finna-tunnuksella kirjautuminen. Halusimme tarjota sen vaihtoehdoksi kertakäyttöiselle sähköpostikirjautumiselle. Muut kuin seamkilaiset voivat luoda Finna-tunnuksen ja ottaa sen käyttöön SeAMK-Finnassa.

Eepos-kirjastokorttitunnuksilla ei ole enää mahdollista kirjautua SeAMK-Finnaan. Jos olet käyttänyt tätä kirjautumistapaa, voit ottaa käyttöön Finna-tunnuksella kirjautumisen.

SeAMK-Finnan kirjautumisvaihtoehdot.

Eepos-kirjastot pois hakutuloksista

Aiemmassa SeAMK-Finnan versiossa hakutuloksissa oli näkyvillä myös Eepos-kirjastojen kokoelmat. Uudesta SeAMK-Finnasta tämä ominaisuus on nyt poistettu sen vähäisen käytön ja sekaannusten välttämisen takia. Halusimme myös selkeyttää ja yksinkertaistaa hakuominaisuuksia ja tarjota käyttäjille vain SeAMK Kirjaston hankkimia tai suosittelemia aineistoja.

Tiedot SeAMKin henkilökunnan julkaisuista löytyvät OKM:n palveluista

Uuden SeAMK-Finnan hakutuloksista on poistettu erillinen välilehti “SeAMKin julkaisuluettelo”. Tiedot SeAMKin henkilökunnan julkaisuista löytyvät nykyisin parhaiten Juuli-julkaisutietoportaalista (vuodesta 2012 alkaen) ja Tiedejatutkimus.fi-portaalista.

Tiedot henkilökunnan julkaisuista vuosilta 2006-2018 löytyvät edelleen vanhasta SeAMK-Finnasta.

Selkeät ohjeet auttavat käyttäjää

Kaikki ohjeet on tarkistettu, rakennetta ja tekstejä on selkeytetty. Osiosta löytyy haun pikaohjeet, yksityiskohtaisemmat ohjeet perushakuun ja tarkennettuun hakuun sekä kirjautumiseen, omaan tiliin ja suosikkien ja hakujen tallentamiseen.

Suosikkilistojen ja tallennettujen hakujen siirto ei mahdollista

Asiakkaiden aiemmin tallentamia suosikkeja ja hakuja ei valitettavasti pystytä siirtämään Finnan eri versioiden välillä vaan ne häviävät omasta Finna-tilistä. Aiemmin uutisoimme, että suosikit ja haut on kuitenkin mahdollista ottaa talteen ennen siirtymistä. Voit myös siirtää ne vanhan SeAMK-Finnan kautta julkaisun jälkeen.

SeAMK-Finna on Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjastoon hankittujen aineistojen hakupalvelu, jonka avulla löydät painettuja ja elektronisia kirjoja, lehtiä, opinnäytetöitä ja muita julkaisuja. Lisäksi voit etsiä tietokantoja, kotimaisia ja kansainvälisiä artikkeleita ja artikkeliviitteitä sekä SeAMKin henkilökunnan julkaisuja.