Löydä kansainväliset artikkelit ja e-lehdet nopeammin ja helpommin | SeAMK kirjasto

Löydä kansainväliset artikkelit ja e-lehdet nopeammin ja helpommin

kategoria: E-aineistot

SeAMK-Finnan käyttäjäkyselyissä olemme saaneet palautetta artikkelilinkkien monimutkaisuudesta ja jopa niiden puutteesta. Olemme jo pyrkineet parantamaan kansainvälisten artikkeleiden löydettävyyttä monin eri tavoin, mutta nyt tilanteeseen on luvassa lisähelpotusta.  Olemme hankkineet Third Ironilta uuden verkkopalvelun, jonka avulla artikkeleiden ja e-lehtien löytyminen nopeutuu ja helpottuu.

LibKeyn ja BrowZinen avulla suoraan artikkeliin ja e-lehteen

SeAMK-Finnaan on integroitu tekoälyyn perustuva toiminnallisuus, joka tuottaa SeAMK-Finnan kansainvälisten e-aineistojen hakutulossivulle

1. suoran linkin artikkelin PDF-kokotekstiin ja
  2. linkin saman lehden koko numeroon, josta näkee muutkin artikkelit

SeAMK-Finnan kansainvälisten e-aineistojen haun tuloksissa linkit näkyvät näin:

Lue koko artikkeli ja Näytä lehden koko numero -linkit.

E-lehdet esiin BrowZinessa

BrowZinesta löytyy SeAMKiin hankittujen kansainvälisten ja verkossa avoimesti saatavilla olevien tieteellisten lehtien digitaalinen kokoelma. Palvelussa voit selata e-lehtiä aiheittain – lehdet on jaoteltu 12 aihealueeseen, esimerkiksi Business and Economics ja Engineering and Technology.  Voit selata lehtiä ilman kirjautumista. Voit myös hakea lehtiä nimen ja aiheen mukaan.

Voit tehdä BrowZineen oman tilin, jolloin voit tallentaa suosikkilehtiä omiin hyllyihin ja saada sähköposti-ilmoituksia lehden uusista numeroista. Voit tallentaa artikkeleita myöhempää käyttöä varten, viedä viitteitä viitteidenhallintaohjelmiin ja jakaa artikkeleita sähköpostitse. BrowZinen käyttö on vapaaehtoista. Oman tilin käyttö edellyttää rekisteröitymisen palveluun.  Sähköpostiosoitteena voit käyttää haluamaasi osoitetta. BrowZineen antamasi tiedot säilytetään Yhdysvalloissa sijaitsevilla palvelimilla. Käyttämällä tätä palvelua hyväksyt BrowZinen tietosuojakäytännön.

BrowZinelle on saatavissa myös oma mobiilisovellus.

Bisness-aiheisia e-lehtiä BrowZine-palvelussa.

LibKey Nomad -verkkoselainlaajennus tarjoaa suoran pääsyn artikkeliin

Kun etsit kansainvälisiä artikkeleita verkosta, törmäät varmaan usein maksumuuriin. LibKey Nomadin avulla selviää nopeasti, onko sinulla kuitenkin seamkilaisena pääsy artikkeliin kirjaston hankkimien e-aineistojen kautta. Kun asennat nettiselaimeen LibKey Nomad -laajennuksen, se ilmoittaa, jos löytämäsi artikkeli on saatavana kirjaston kautta ja tarjoaa linkin artikkelin PDF-versioon. Jos palvelu pyytää kirjautumista, kirjaudu etäkäyttöön omilla SeAMK-tunnuksillasi.

LibKey Nomad -laajennuksen kuvake.

Lataa LibKey Nomad -laajennus Third Ironin sivulta (englanniksi).

Hae artikkelia DOI- ja PMID-tunnisteella

Tiedätkö artikkelin DOI:n tai PMID-tunnisteen? Kokeile etsiä artikkelia LibKey.io -haulla.

LibKeyn algoritmi etsii verkon avoimia artikkeleita kirjaston maksullisten e-aineistojen lisäksi

LibKeyn algoritmin pääperiaatteena on ensin tarkistaa artikkelin avoimen Version of Record -linkin saatavuus. Jos sitä ei ole saatavilla, LibKey tarkistaa onko SeAMKiin tilattu kyseistä e-lehteä suoraan kustantajalta. Jos sitäkään ei ole saatavilla, LibKey tarkistaa, onko e-lehteä saatavana välittäjän palvelun kautta, esimerkiksi Ebscon tai ProQuestin tietokannoista.