Harjoittelusta jalansija oman uran alulle | SeAMK kirjasto

Harjoittelusta jalansija oman uran alulle

Vuosi 2023 kääntyi seuraavaa kohti ja niin tuli päätökseensä minunkin syksyn mittainen harjoitteluni. Olen Laura, kirjasto- ja tietopalvelualan kolmannen vuoden opiskelija täällä SeAMKissa, ja aloitin viiden kuukauden mittaisen harjoitteluni täällä meidän omassa kirjastossa elokuun alussa.

Kun lähdin hakemaan harjoittelupaikkaa tuossa viime vuoden alkukeväästä, minun ei tarvinnut hirveästi punnita, minne haluaisin lähteä. Valinta oli selvä; tahdon SeAMKin kirjastoon. Minulla oli aikaisempaa kirjastokokemusta sekä hyvin pienestä yleisestä kirjastosta että valtavasta yliopiston kirjastosta, joten mielestäni oli erinomainen idea lähteä hakemaan “jotain siltä väliltä”. Toisin sanoen, keskikokoinen amk-kirjasto ihan omassa naapurustossa oli itsestään selvä valinta – etenkin, kun harjoittelu täällä on vieläpä palkallista.

Koska minulla oli jo ennen näiden opintojen alkamista jo jonkin verran takana edellisiä kirjastoalan opintoja, orastava kirjastolaisen ammatti-identiteettini suuntasi jo vahvasti tieteellisiä kirjastoja päin. Tämän harjoittelun aikana päätökseni suuntautumisesta nimenomaan korkeakoulukirjastojen suuntaan on ainoastaan vain vahvistunut – tämä on se suunta, mitä kohti kuljen.

Harjoitteluni täällä on ollut äärimmäisen monipuolinen ja olen päässyt tekemään kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kokoelman hoitoa tapahtuu hankinnasta kuvailun kautta poistoon saakka, unohtamatta satunnaista kirjan korjaustakaan. SeAMKissa tapahtuvan tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnan ansiosta olen päässyt näkemään julkaistun aineiston elinkaarta vieläkin pidemmälle sen alkujuurille asti. Etenkin tieteellisen ja ammatillisen tutkimuksen maailma on avautunut minulle aivan uudella tavalla tämän harjoittelun aikana. Olen päässyt osallistumaan myös opetuksen toteutukseen useamman kerran.

Tapahtumia, joihin olen päässyt osallistumaan, on ollut enemmän kuin muistankaan – ja yhden tapahtuman tein itsekin kokonaan alusta asti itse. Yks parhaista ominaisuuksista SeAMK Kirjastossa onkin se, että miten paljon harjoittelija pääsee täällä tekemään itse, mikäli vain tarttuu tilaisuuteen kiinni. Esimerkiksi kirjastossa nytkin voimassa oleva Lukulotto on minun käsialaani. SeAMK Kirjastoa kuvataan usein sanalla ketterä, sen vuoksi miten helposti täällä uskalletaan kokeilla uutta, ja allekirjoitan tämän adjektiivin täysin.

Mikäli teitä harjoitteluun lähteviä mietityttää se, kuinka vaikeaa korkeakoulukirjastossa työskentely tulisi olemaan, ei huolta. Korkeakoulukirjastomaailma on kieltämättä erilainen kuin yleinen kirjasto, mutta ainakin minuun makuuni korkeakoulukirjastoissa viehättää se tietty struktuuri ja rakenne, jonka opetus tuo. Ympäröivä organisaatio asettaa tavoitteita ja arvoja, ja lukuvuoden vuosikello rytmittää toimintaa. On hyvin vilkkaita hetkiä, kun ei pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin asiakaspalveluun, mutta etenkin itsenäisen opiskelun viikkojen aikana on mahdollista hengähtää ja kääntyä paremmin kokoelman puoleen ja suunnittelemaan tulevaa.

Olen äärimmäisen kiitollinen harjoittelujaksostani, sillä se opetti minulle niin paljon tästä alasta ihan käytännössä. Vielä olisi myös paljon, paljon enemmän opittavaa edessä. Sen vuoksi onkin onni, että minulle aukesi harvinainen mahdollisuus, jonka otin myös vastaan, ja nyt minut voikin vielä bongata kirjaston tiskin takaa vielä kevätlukukauden ajan. Nähdään siis siellä!

Jutun kirjoitti opiskelija Laura Eskola, joka suoritti SeAMKin kirjasto- ja tietopalvelualan opintoihin kuuluvan harjoittelun SeAMK Kirjastossa syyslukukaudella 2023.

Kiitos Lauralle harjoitteluajasta!

Hae työharjoitteluun SeAMK Kirjastoon!

Syksyn 2024 työharjoittelupaikka SeAMK Kirjastossa on haettavana perjantaihin 16.2.2024 asti. Lähetä hakemus kirjasto- ja tietopalvelupäällikkö Jaana Latvaselle sähköpostitse jaana.latvanen(at)seamk.fi