Thorium Reader -lukuohjelma Ellibs e-kirjoissa | SeAMK kirjasto

Thorium Reader -lukuohjelma käyttöön Ellibs e-kirjapalvelussa

kategoria: E-aineistot

Ellibs on ottanut e-kirjapalvelussaan käyttöön uuden Thorium Reader -lukuohjelman. Thorium Readerin avulla on mahdollista lukea Ellibsin e-kirjoja tietokoneella.

Epub-muotoisia e-kirjoja voi edelleen lukea selaimessa. Adobe Digital Editions -lukuohjelma säilyy Ellibs-palvelussa toistaiseksi myös vaihtoehtoisena lataustapana. Käyttäjä voi valita kumpaan lukuohjelmaan hän haluaa ladata e-kirjan omalla tietokoneella. Ellibs kuitenkin suosittelee Thorium Readerin käyttöönottoa. Mobiililaitteilla kannattaa käyttää edelleen Ellibs-sovellusta.

Thorium Readerin voi ladata Windows, Mac- ja Linux -käyttöjärjestelmille. Lataa ensin Thorium omalle tietokoneellesi.

Lukuohjelman lisäksi on otettu käyttöön uusi DRM-suojausratkaisu. Uuden suojaustavan taustateknologia on Readium LCP (Licensed Content Protection), joka on avoimeen lähdekoodiin perustuva käyttäjäystävällinen ja tehokas suojaustapa e-kirjoille ja äänikirjoille. Thorium Reader -lukuohjelma tukee saavutettavuutta ja tarjoaa hyvän käyttäjäkokemuksen.

E-kirjan lukeminen Thorium Readerissa

Thorium Reader -latausvaihtoehto näkyy Ellibsissä niille e-kirjoille ja äänikirjoille, jotka ovat uuden suojaustavan piirissä. Alkuvaiheessa kaikki aineistot eivät ole käytettävissä uudella lukuohjelmalla.

Näkymä e-kirjan lukuvaihtoehdoista Ellibs-palvelussa. Vaihtoehdot ovat lue selaimessa, lataa Thorium Reader -lukuohjelmaan tai lataa Digital Editions -lukuohjelmaan.

Kirjojen avaamiseen Thorium Readerissa tarvitaan käyttäjäkohtainen LCP-salasana. Kirjaudu Ellibsiin ja tarkista LCP-salasana Omasta kirjahyllystä. Salasanan avulla voidaan varmistaa, että kirja on nimenomaan sen lainanneen henkilön käytössä. LCP-salasana jää ensimmäisen käyttökerran jälkeen lukuohjelmaan talteen määräajaksi, eikä sitä tarvitse syöttää joka kerta uudelleen.

LCP-salasanan sijainti käyttäjän Oma kirjahyllyssä.

Thorium Readerilla voi lukea sekä ePub- että PDF-muotoisia e-kirjoja sekä kuunnella äänikirjoja. SeAMK Kirjasto on hankkinut vain muutamia e-äänikirjoja.

ePub-kirjoille on käytössä myös lukuohjelman sisäinen tekstistä puheeksi -ruudunlukija (TTS, text to speech). ePub-kirjat, äänikirjat ja PDF-kirjat ovat “Minun kirjani” -näkymässä omissa ryhmissään. Myös PDF-kirjoissa on nyt kansikuvat näkyvissä.

Kirjat lainataan Ellibsin kautta ja ne palautuvat laina-ajan päätyttyä automaattisesti, kuten muissakin lainaustavoissa. Voit kuitenkin palauttaa kirjat joko Ellibsin kautta tai Thorium Readerissa valitsemalla Minun kirjani -näkymässä kirjan kannen alta Tietoja tästä kirjasta ja sen jälkeen Palauta. Voit poistaa kirjan kokonaan Thoriumista samasta paikasta.

Pikaohjeet Thorium Readerin käyttöönottoon

1. Lataa Thorium Reader tietokoneellesi.
  2. Lainaa e-kirja Ellibsistä ja valitse lukutavaksi Thorium Reader.
  3. Avaa tiedosto Thorium Readerissa. Pyydettäessä syötä LCP-salasana. Tarkemmat ohjeet löytyvät Ellibsistä.
  4. Voit lukea e-kirjaa lukuohjelmassa laina-ajan päättymiseen saakka tai palauttaa sen itse etuajassa.

Pikaohjeet Thorium Readerin käyttöönottoon.