Kirjaston chat-palvelu täydentyi chatbotilla | SeAMK kirjasto

Kirjaston chat-palvelu täydentyi chatbotilla

SeAMK Kirjaston chat-palvelu täydentyi chatbot-palvelulla. Chatbot on nimeltään Kirabotti ja se on saanut nimensä kirjaston maskottikirahvin Kiran mukaan. Chatissa vastataan pääasiassa arkipäivisin, mutta Kirabottia voit käyttää muina aikoina kellon ympäri. Lisäksi voit tutkia kirjaston usein kysyttyjä kysymyksiä tai lähettää kysymyksen kirjastolle.

Miten kirjaston chat ja Kirabotti löytyvät?

Löydät chat-palvelun kirjaston verkkosivuilta, kirjastonkäytön ja tiedonhaun oppaista, SeAMK-Finna-verkkopalvelusta ja Tuudo-mobiilisovelluksen Kirjasto-osiosta. Chat-kuvake löytyy palveluiden alareunasta.

Chat auki: Chat-kuvake kun chat on auki.Chat kiinni, Kirabotti paikalla:Kirjaston chatin kuva kun chat on kiinni.

Kirabotti kuvake, kun chatbot on päällä.

Kirabotti ei ymmärrä kirjoitettua tekstiä, mutta valittavana on erilaisia painikkeita. Painikkeita klikkaamalla voit saada apua erilaisiin kirjaston ja kirjaston tarjoamien palvelujen käytön ongelmatilanteisiin.

Chat-palvelu on kaksikielinen, eli voit käyttää sitä suomeksi tai englanniksi. Kirabottia käyttäessäsi, sinun täytyy valita jompi kumpi asiointikieli.

Milloin chat ja Kirabotti ovat auki?

Chatiin vastataan kirjaston asiakaspalvelussa lukukausien aikana pääsääntöisesti maanantaista perjantaihin kello 10–15. Päivän aikana voi olla katkoksia chatin päivystyksessä. Chatissa päivystävät vuorotellen kirjaston asiakaspalvelusta vastaavat tietopalvelusihteerit.

Kirabotti on avoinna kaikkina muina aikoina kellon ympäri, myös arkipäivisin asiakaspalvelun ollessa poissa.

Mikäli chat ei ole auki, etkä saa vastausta Kirabotin avulla, voit lähettää kirjastoon kysymyksen Kirabotissa tai usein kysytyt kysymykset -sivulla.

Mitä voin kysyä chatissa? Entä Kirabotissa?

Chatissa voit kysyä yleisesti kirjastopalveluihin liittyviä kysymyksiä. Aiheita voivat olla esimerkiksi:

• lainat ja laina-ajat, palautukset, varaukset, uusinnat ja maksutasiakastietojen muutokset
  • aukiolot
  • aineistotiedustelut: yksittäiset kirjat, lehdet tai e-aineistot
  • SeAMK-Finna-verkkopalveluKirabotti-vastaus e-aineistojen etäkäyttöön.
  • e-aineistojen opastus ja niiden etäkäyttö

Kirabotissa on valittavissa erilaisia valmiita vastauksia. Aiheet on rajattu neljään kategoriaan:

• Kirjastonkäyttö
  • SeAMK-Finna
  • E-aineistot
  • Tiedonhaku

Kirabotin avulla voit löytää vastauksen esimerkiksi kirjastokortin liittämiseen SeAMK-Finnassa tai e-aineistojen etäkäyttöön. Vastaukset chatbotissa vievät pääsääntöisesti jo olemassa oleviin kirjaston ohjeisiin. Ohjeisiin voi tutustua suoraan, mutta Kirabotti auttaa ohjaamalla juuri oikeaan kohtaan ohjeissa.

Voinko kysyä nimettömänä?

Kysymme chatin alussa nimeäsi ja sähköpostiasi. Voit kertoa esimerkiksi vain etunimesi tai nimimerkkisi. Jos emme pysty antamaan vastausta chatin aikana, otamme sinuun yhteyttä myöhemmin tiketöintijärjestelmän kautta. Siihen tarvitsemme sähköpostiosoitteesi.

Kirabottia voit käyttää nimettömänä. Mikäli vastausta ei sitä kautta löydy tai haluat muuten kysyä jotain tarkentavaa tietoa, voit lähettää kysymyksen. Tällöin sinun täytyy antaa nimesi ja sähköpostiosoitteesi, jotta voimme ottaa sinuun yhteyttä myöhemmin tiketöintijärjestelmän kautta.

Kirjaston asiakaspalvelu verkossa

Kirabotti täydentää kirjaston monikanavaista LibAnswers-asiakaspalvelualustaa, joka otettiin käyttöön keväällä 2021. Nyt kirjastossa on käytössä chat-palvelu arkipäivisin, chatbot-palvelu muina aikoina sekä lisäksi kysymysten tiketöintijärjestelmä ja usein kysytyt kysymykset -sivusto.

Tervetuloa kysymään kirjaston chattiin tai etsimään vastausta Kirabotin avulla!