Kiitos AMK-kirjastojen käyttäjäkyselyyn vastanneille | SeAMK kirjasto

Kiitos AMK-kirjastojen käyttäjäkyselyyn vastanneille

Ammattikorkeakoulukirjastojen kansallinen käyttäjäkysely toteutettiin koronakeväänä 9.3.–15.4.2020. Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta saimme kyselyyn 179 vastausta. Olemme iloisia myös avoimien vastausten runsaasta määrästä. Kiitokset kaikille vastaajille!

Ilman kirjastoa opinnoista ei tulisi mitään

Enemmistö vastaajista, 74% oli AMK-opiskelijoita. Vastaajat antoivat SeAMK Kirjastolle arvosanaksi 8,65 asteikolla 0-10. Kirjaston tiloihin, palveluihin ja aineistoihin oltiin pääosin tyytyväisiä. Kirjastossa aamuisin käytössä oleva omatoimiaika on otettu myös hyvin vastaan ja sitä toivottiin lisää. Vastauksissa kirjaston mainittiin olevan “ehdoton edellytys opintojen ja työn onnistumiselle”. Ilman kirjastoa “opinnoista ei tulisi mitään”.

Kirjastomme sai Net Promoter Scoren tulokseksi huikean 77, joka tarkoittaa sitä, että valtaosa kyselyyn vastanneista suosittelisi erittäin todennäköisesti SeAMK Kirjaston palveluja ystävilleen ja kollegoilleen.

Rauhallisia tiloja, lisää e-aineistoja

Kehityskohteina mainittiin muun muassa nämä tutut toiveet: aukiolon pidentäminen, e-aineistokokoelmien laajentaminen, kurssikirjamäärien kasvattaminen ja laina-aikojen pidentäminen. Riippuen siitä, missä opiskelija pääosin opiskelee (Frami tai Kampustalo) kirjaston sijaintia joko moitittiin tai kehuttiin.

Jotkut vastaajat toivoivat myös hiljaisempia ja yksityisempiä tiloja opiskeluun. Kirjastossa ja Tapio-salissa on usein meteliä, mikä häiritsee opiskelua. Pysäköintipaikkoihin ei olla tyytyväisiä, mikä on ymmärrettävää, koska Kampustalon pysäköintialue on todella ruuhkainen ja sieltä on päivisin vaikea löytää pysäköintipaikkaa.

Vastanneiden kesken arvottiin Oura-älysormus. Sen voitti opiskelija Savoniasta. Onnittelut!