Uutuuskirjavinkit - Historiaa, elämäkertaa ja muistinparannuskeinoja | SeAMK kirjasto

Uutuuskirjavinkit - Historiaa, elämäkertaa ja muistinparannuskeinoja

Marraskuun pimeät ja sateiset illat ovat täällä. Mikä onkaan silloin mukavampaa, kuin käpertyä lämpimän viltin alle sohvalle lukemaan hyvää kirjaa?

Tämän kertaisissa uutuuskirjavinkeissä tarjoamme muun muassa erilaisia tarinoita historiasta. On hulluuden historiaa, jänniä historian naisia sekä Ponssen perustajan elämäkerta.  Lisäksi löydät vinkkejä muistisi parantamiseen. Siitä kirjasta voi kuka tahansa löytää apukeinoja tämän päivän hektiseen arkeen.

Lisäksi listasimme myös kirjastoon tilatut Finlandia-ehdokkaat. Löydätkö niistä itseäsi kiinnostavaa luettavaa?

Kirjan kansi: Kipeät sielut.Kipeät sielut: hulluuden historia Suomessa
Petteri Pietikäinen
Gaudeamus, 2020

Päähenkilöitä ovat hullut, hermostuneet ja haitalliset – kuten vakavasti mielisairaita, lievemmin oireilleita sekä yhteiskunnan normeihin sopeutumattomia aikoinaan kutsuttiin. Paitsi henkisestä kärsimyksestä kirja kertoo myös toipumisesta ja paranemisesta aikana ennen modernien psyykenlääkkeiden ja avohoidon valtakautta.

Kirjan kansi: Historian jännät naiset.Historian jännät naiset : merirosvoja, meedioita, varkaita ja vakoojaprinsessoja
Maria Pettersson
Atena, 2020

Oletko kuullut Zheng Shistä, Töregene Khatunista, Sonja Kovalevskajasta tai Lily Parrista? Ei ole moni muukaan, sillä naisten tarinoita ei juurikaan löydy historiankirjoista. Päätoimittaja ja historiaharrastaja Maria Pettersson alkoi kerätä kiinnostavien naisten tarinoita jo teini-ikäisenä. Viime kesänä hän alkoi twiittaamaan näitä tarinoita, kunnes häntä pyydettiin kirjoittamaan niistä kirja. Kirjassa on yli 100 historiallisen naisen tarina aina varkaasta tähtitieteilijään ja merirosvopäälliköstä matemaatikkoon. Kaikkia näitä naisia yhdistää sisu. He ovat omalla tavallaan rikkoneet oman aikansa normeja ja raivanneet myös rohkeudellaan tietä tuleville sukupolville. Tarinat ovat aivan uskomattomia! Kiinnostavia, sankarillisia, hauskoja, törkeitä ja saavat kysymään: miksi en ole kuullut heistä aiemmin? Historian naisista voit myös kuunnella tarinoita Petterssonin podcastista Yle Areenasta.

Kirjan kansi: Einari.Einari : Ponssen perustajan Einari Vidgrenin elämä
Antti Heikkinen
WSOY, 2020

“Mualiman paras mehtäkone” Näin totesi Ponsse Oyj:n perustaja Einari Vidgren kyselijöille ensimmäisestä valmisteilla olleesta metsäkoneesta, jota hitsailtiin kasaan kyläpajalla Vieremällä 1969. Ponsse, rumalta näyttänyt kone, joka on nimetty kylällä kiertäneen sekarotuisen koiran mukaan, olikin hämmästyttävän tehokas ja varmaotteinen metsätöissä ja pian koneita alettiin kysellä lisää. Näin alkoi maailmanmenestykseen yltäneen metsäkoneyhtiön Ponssen tarina. Ponsse on palkittu mainejohtaja ja yrityksessä vaalitaan edelleen vahvasti 2010 kuolleen Einarin luomia Ponssen arvoja. Tämä kirja on Einarin elämäntarina ja eikä ihan tavallinen historiikki, vaan se sisältää myös paljon keskusteluja ja ne on kirjoitettu savon murteella.  Kirjan kirjoittaja Antti Heikkinen toteaa: “Suurmies Einari oli, ehdottomasti. Antoisinta on kuitenkin se, kun suurmiehestä saa tehtyä ihmisen.”

Uuden ajan muistikirjaKirjan kansi: Uuden ajan muistikirja.
Minna Huotilainen & Leeni Peltonen
Otava, 2020

Miksi unohtelen asioita? Onko muistini rikki? Kirja avaa näköaloja muistin hämmästyttäviin syvyyksiin ja antaa arjen vinkkejä siihen, miten muistiaan voi auttaa digiajan tietotulvassa. Kun ymmärrät aivojesi toimintaa, oivallat parempia tapoja muistin käyttöön ja pystyt pitämään muististasi huolta läpi elämän.

Finlandia-ehdokkaat 2020
Tietoa ehdokkaista ja palkinnoista Suomen Kirjasäätiön sivuilla

Tämän vuoden Finlandia-palkintoehdokkaat julkaistiin viime viikolla. Finlandia-palkinto on Suomen tunnetuin kirjallisuuspalkinto. Kirjastoomme on tilattu kaikki kaunokirjallisuuden ja tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat. Tutustu ehdokkaisiin SeAMK-Finnassa ja laita varaukseen. Voit myös valita oma suosikkisi. Suomen Kirjasäätiö julkistaa Finlandia-palkinnon voittajat 25.11.2020.

Näiden vinkkien myötä mukavaa syksyä!