Uutuuskirjavinkit - lukemista tunnelukoista ja stressivatsasta sekä mielenkiintoisia elämäkertoja | SeAMK kirjasto

Syksyn ensimmäiset kirjavinkit sisältävät avaimia toimivaan rakkauteen sekä apua stressivatsan ongelmiin. Lisäksi esittelyssä on uusia mielenkiintoisia henkilökuvia kaikkien varmasti tuntemista ikoneista. Kirjavinkit ovat kirjaston henkilökunnan poimintoja kirjaston lähiaikoina hankkimista uutuuskirjoista. Olisiko tästä sinulle lukemista vaikka tulevalle syyslomalle?

Parisuhteen tunnelukot : avaimia toimivaan rakkauteenParisuhteen tunnelukot : avaimia toimivaan rakkauteen.
Kimmo Takanen
WSOY, 2019

Kimmo Takanen on aiemmissa kirjoissaan tutustuttanut meidät tunnelukkoihin ja tässä uudessa kirjassa keskitytään nyt erityisesti parisuhteen ongelmakohtiin. Tunnelukot muistuttavat meitä lapsuuden ihmissuhteistamme ja vaikuttavat siten läheisimpiin suhteisiimme. Saatamme toistaa aina samoja toimintamalleja, jotka aiheuttavat tyytymättömyyttä ja estävät meitä olemasta onnellisia. Kirjassa on kuvattuna 18 erilaista tunnelukkoa, jotka saattavat tuoda haasteita parisuhteeseen. Kirjassa on paljon esimerkkejä millaisia ikäviä tuntemuksia ja haitallista käyttäytymistä tunnelukot aikaansaavat. Kirjassa on myös harjoituksia sekä erilaisia työmenetelmiä, joilla lukkoja voidaan murtaa. Voit testata parisuhteesi tunnelukot myös Takasen ylläpitämällä tunnelukkosi.fi -sivustolla.

Rauhoita stressivatsa : löydä mielen ja vatsan toimiva yhteys.Rauhoita stressivatsa : löydä mielen ja vatsan toimiva yhteys
Anette Palssa
Tammi, 2020

Stressivatsasta puhutaan kun on kyse erilaisista vatsan ja suoliston vaivoista, joita stressi pahentaa. Vaiva on yleinen ja yksi sen muodoista on ärtyvän suolen oireyhtymä (IBS). Stressivatsaa voidaan hoitaa esim. FODMAP-ruokavaliolla tai erilaisilla stressinsäätelykeinoilla. Anette Palssa on terveystieteiden maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti. Hän on opiskellut myös kognitiivista lyhytterapiaa ja psykofyysistä psykoterapiaa. Kirjassa on siis ruokavalio-ohjeiden lisäksi esitelty myös keinoja kuinka stressiä voi koettaa lievittää muilla keinoin, esimerkiksi joogaamalla tai tekemällä erilaisia rentoutusharjoituksia. Myös luonto ja lemmikit voivat auttaa vatsaa rauhoittumaan. Kirja sisältää yleistajuisia ohjeita itsehoitoon, mutta samalla se auttaa myös terveydenhuollon ammattilaisia ymmärtämään mistä stressivatsassa on kyse.

Jorma Uotinen
Sauli Miettinen
Otava, 2020

Jorma Uotisen elämäkerta on matka Porista Pariisin oopperan näyttämölle ja Suomen tanssitaiteen ikoniksi. Se vie lukijan keskelle nykytanssin luomisprosessia ja näyttämöteosten kulissien taakse: baletin loistoon ja ristiriitoihin, kohtaamisiin kansainvälisten tähtien kanssa sekä taiteilijan omiin ystävyys- ja rakkaussuhteisiin.

Suurin niistä on rakkaus: Kirsti Paakkasen tarina.Suurin niistä on rakkaus: Kirsti Paakkasen tarina
Ulla-Maija Paavilainen
Otava, 2020

Kirsti Paakkasen elämäntarina on vertaansa vailla. Pieneen mökkiin syntyy tyttö, vaikka poikaa oli toivottu. Köyhän kodin lapsi lähtee maailmalle matkatavaroinaan vain pahvilaatikko ja omaisuutenaan luja usko itseensä ja lahjakkuuteensa. Karismaattinen liikenainen ja Marimekon pelastaja on näyttänyt monelle taivaan merkit taustaansa unohtamatta. Hän kertoo kirjassa avoimesti elämänsä onnenhetkistä ja pettymyksistä sekä huikeasta tiestään Saarijärveltä Nizzaan.

Näiden uutuuksien lisäksi voit tutustua kirjaston muuhun uutuustarjontaan SeAMK-Finnassa esimerkiksi valitsemalla Hakutoiminnot-valikosta kohdan Uutta SeAMK-Finnassa. Voit myös tallentaa itsellesi Uutuusvahdin jostakin tietystä aiheesta, kun olet kirjautunut sisään omaan tiliisi.

Mukavia lukuhetkiä!