SeAMK Kirjastossa vietetään vanhustenviikkoa 7.-14.10. | SeAMK kirjasto

SeAMK Kirjastossa vietetään vanhustenviikkoa 7.-14.10.

Kirjastoharjoittelija istuu Vanhustenviikolla kirjaston esittelypisteellä.

Vanhustenpäivän jälkeen vietettävällä Vanhustenviikolla SeAMK Kirjastossa opiskelijoilla on mahdollisuus testata osittain kuulo- ja näköaisteihin perustuvaa kirjan paikallistamista yksin tai vaikka kahden opiskelukaverin kanssa. Vaihto-opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa sama kirjasuunnistustesti englanniksi.

Harjoittelija Sani Anttila opastaa ”kirjasuunnistuksen” parissa testipisteessä maanantaina kello 10:15 -15:45, tiistaina 9-11:30, torstaina 9-11:30 sekä perjantaina 12-13:45. Tämän lisäksi viikolla voi myös tutustua Vanhustenviikon teemalliseen kirjanäyttelyyn, jonka aineisto on valittu SeAMK Kirjaston omasta kokoelmasta. Näyttelyn aineiston sisältö havainnollistaa ikäihmisten mietteitä, tunteita, ajatuksia sekä viriketoimintaa.

Valtakunnallista Vanhustenpäivää on vietetty vuodesta 1954 lähtien. 1970-luvun loppupuolelta vakiintui käytännöksi ottaa vuosittain vaihtuva teema. Vuoden 2018 teemana on ”Iloa toimeliaisuudesta!” joka korostaa erityisesti sitä, että vanheneminen on iloinen asia.

Vanhustyön keskusliitto haluaa kampanjalla kiinnittää huomiota ikääntymiseen, iäkkäisiin ihmisiin sekä heidän asemaansa yhteiskunnassa. Presidentti Sauli Niinistö toimii Vanhustenviikon suojelijana.

Kaikilla yhteiskunnan jäsenillä tulisi olla mahdollisuus osallisuuteen. Osallisuus on myös kokemusta siitä, että tuntee kuuluvansa johonkin. Se on yhteisöllistä mukanaoloa. Aktiivisuudella ja innostamisella voidaan siirtää ikääntyneiden palveluihin siirtymistä. Sosiaalinen hyvinvointi saa elinvoimaa toimeliaisuudesta ja saa kiinnostumaan ympäröivästä maailmasta uudella tavalla.

Lisätietoa ja kampanjan materiaalipankki: