Pelaa nyt pakopeliä SeAMK Kirjastossa! | SeAMK kirjasto

Pelaa nyt pakopeliä SeAMK Kirjastossa!

Monet kirjastot ovat käyttäneet pakopelejä hyödyksi asiakkaiden opastuksessa. Muiden kirjastojen tapaan päätimme myös me kokeilla pakopelin tekemistä. SeAMK Kirjaston jännittävä ensimmäinen pakopeli onkin nyt valmiina pelattavaksi.

Opi kirjaston käyttöä

Pakopelin avulla voit oppia käyttämään kirjastoa. Pelissä liikut kirjaston tiloissa ja Tapio-salissa. Voit tutustua kirjastossa asioimiseen erilaisten hauskojen tehtävien myötä.

Haasta itsesi ja kaverisi

Vaikka kirjaston käyttö olisikin jo tuttua, riittää pelissä silti haastetta. Luvassa on pakopelien tapaan erilaisia pulmia ja koodien selvittelyä. Tule ja ratkaise kirjaston mysteeri.

Kuinka peliä pelataan?

Pelissä liikut paikan päällä kirjaston tiloissa ja samalla peliä kännykällä pelaten. Pelaamaan pääsee vain kirjaston aukioloaikoina. Ryhmän suositeltu koko on 1–4 henkilöä. Peli kestää on noin 30–45 minuuttia, mutta aikarajaa pelaamiselle ei ole. Pelaamisen voi aloittaa aina tasatunnein, näin jokainen ryhmä voi pelata peliä rauhassa omassa tahdissa.

Pelin tekeminen

Vaikka pakopelien pelaaminen oli monelle kirjastosta tuttua, ei kukaan meistä ollut pakopeliä aikaisemmin laatinut. Suunnitteluun ja tekemiseen kuluikin yllättävä paljon aikaa.

Peli on toteutettu hyödyntäen Googlen ilmaisia työkaluja. Se toi mukanaan joitakin teknisiä haasteita pelin suorittamisessa. Esimerkiksi vihjelinkit saattavat avautua joko uuteen välilehteen tai samaan välilehteen riippuen puhelinmallista.

Erilaisten kirjastoaiheisten tehtävien keksiminen oli meille helppoa. Pakopelimäisten elementtien lisääminen ja tehtävästä toiseen sujuvasti eteneminen oli hankalampaa. Toinen mietittävä asia oli tehtävien vaikeusasteen arvioiminen. Kuinka onnistuimme pelin tekemisessä, se selviää, kun kokeilet peliä itse.

Tule kirjastoon pelaamaan

Pääset aloittamaan pelaamisen ja tutustumaan samalla pelin sääntöihin kirjaston neuvonnan läheisyydestä. Lue ensin ohjeet ja skannaa QR-koodi kännykälläsi ja aloita pelaaminen!