Otos ja laaja valikoima muita avoimia julkaisuarkistoja SeAMK-Finnassa | SeAMK kirjasto

Otos ja laaja valikoima muita avoimia julkaisuarkistoja SeAMK-Finnassa

kategoria: E-aineistot

Tilastokeskus-logo.SeAMK-Finna hakupalvelu on saanut uuden ja mielenkiintoisen lisäyksen: julkaisuarkisto Otoksen. Tämä Tilastokeskuksen avoin julkaisuarkisto tarjoaa pääsyn laajaan valikoimaan Suomen virallisen tilaston (SVT) -sarjan julkaisuja, muita Tilastokeskuksen julkaisuja sekä tilastoihin liittyvää tausta-aineistoa. Kokoelma kasvaa jatkuvasti, tarjoten yhä enemmän tietoa.

SVT-sarja tarjoaa kattavan kuvan yhteiskuntamme tilasta ja kehityksestä aina 1860-luvulta nykypäivään. Julkaisuarkistosta löydät myös kaikki Suomen tilastolliset vuosikirjat ja Suomi lukuina -katsaukset.

Tilastokeskuksen julkaisuarkistosta löytyy julkaisuja suomeksi, mutta myös englanniksi ja muilla kielillä.

SeAMK-Finna hakutulossivun Rajaa hakua valikko Kokoelma-rajauksen kohdalta.

Avoimet julkaisuarkistot monipuolistavat kirjaston kokoelmia

SeAMK-Finnaan on tähän mennessä lisätty jo kymmenen erilaista avointa julkaisuarkistoa. Näitä julkaisuarkistoja lisätään hakupalveluumme aina, kun se on teknisesti mahdollista ja niiden sisältö tukee Seinäjoen ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmia sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI).

Julkaisuarkistot täydentävät kirjaston omaa kokoelmaa, joka sisältää painettuja ja elektronisia kirjoja, lehtiä ja muita julkaisuja. Ne on hankittu tai kuvailtu kirjaston omaan tietokantaan ja ne löytyvät kokoelman Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto alta. Julkaisuarkistot näkyvät SeAMK-Finnassa kaikki omina kokoelmina.

Kun teet tiedonhakua SeAMK-Finnassa, hakusi kohdistuu automaattisesti kaikkiin kokoelmiin. Voit aloittaa esimerkiksi tyhjällä haulla (ilman hakusanoja) ja rajata sitten hakua. Kokoelmat löytyvät hakutulossivun vasemmasta reunasta “Rajaa hakua” -valikon alta. Voit rajata hakuasi koskemaan vain yhtä tai useampaa kokoelmaa, ja samasta valikosta voit tehdä myös muita rajauksia.

Millaisia julkaisuja julkaisuarkistoista löytyy?

Avoimet julkaisuarkistot sisältävät yleensä organisaatioiden vapaasti verkossa saatavilla olevia julkaisuja. Vaikka näihin julkaisuihin voi päästä käsiksi myös suoraan organisaatioiden verkkosivuilta, SeAMK-Finna kokoaa ne kätevästi yhteen paikkaan.

SeAMK-Finnan hakupalveluun on lisätty seuraavat julkaisuarkistot:

• Avointen oppimateriaalien kirjasto on palvelu, joka helpottaa digitaalisten oppimateriaalien löytämistä, käyttöä ja julkaisua. Kirjastosta löytyy avoimia oppimateriaaleja kaikille koulutusasteille sekä jatkuvaan oppimiseen. Palvelua ylläpitävät opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus sekä CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
  • ELY-keskus (Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus) edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä. ELY-keskusten julkaisut tukevat tiedolla johtamista ja tietoon perustuvaa päätöksentekoa.
  • Eläketurvakeskus tarjoaa palveluita, jotka liittyvät työeläketurvan toimeenpanoon, arviointiin ja kehittämiseen. Se julkaisee eläketurvaa koskevia tutkimuksia, raportteja, tilastoja, käsikirjoja, esitteitä sekä Työeläke-lehteä.
  • Luonnonvarakeskus (Luke) on tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, joka edistää hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta uusiutuvien luonnonvarojen avulla. Julkaisuarkistossa on Luken tutkimusraportteja, selvityksiä, oppaita, ennusteita, suosituksia ja katsauksia sekä tutkijoiden tieteellisiä artikkeleita.
  • Ruokavirasto edistää, valvoo ja tutkii elintarvikkeiden turvallisuutta ja laatua, eläinten terveyttä ja hyvinvointia sekä kasvinterveyttä ja maa- ja metsätalouden tuotantoon käytettäviä lannoitteita, rehuja, kasvinsuojeluaineita, maanparannusaineita, lisäysaineistoa ja raaka-aineita. Julkaisuarkistosta löytyy Ruokaviraston julkaisusarjojen aineistot.
  • Suomen Pankki kertoo taloutta koskevista analyyseistään ja näkemyksistään eri julkaisuissaan. Suomen Pankin pääjulkaisu on Euro & talous, joka keskittyy kokonaistalouden, rahoitusmarkkinoiden ja rahapolitiikan kysymyksiin.
  • Suomen ympäristökeskus tarjoaa asiantuntemusta ja riippumatonta tietoa globaaleihin ilmiöihin, kuten ilmastonmuutokseen, luontokatoon, ylikulutukseen, saastumiseen ja rehevöitymiseen. Aineisto sisältää artikkeleita, ammatillisia ja tieteellisiä julkaisusarjoja sekä erillisteoksia.
  • Tilastokeskus on Suomen kansallinen tilastovirasto, joka tuottaa puolueettomia tilastoja suomalaisesta yhteiskunnasta. Otos on Tilastokeskuksen sähköisten PDF-julkaisujen avoin julkaisuarkisto.
  • Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on taloustieteellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö, joka tekee korkeatasoista tutkimusta edistääkseen tietoon pohjautuvaa talouspolitiikkaa. Julkaisuarkistosta löytyy koko VATT:n julkaisutuotanto.
  • Valtioneuvoston julkaisuarkisto Valto sisältää Valtioneuvoston julkaisusarjassa julkaistuja raportteja, selontekoja, katsauksia sekä muita ajankohtaisia selvityksiä, ohjeita ja suosituksia.

Avoimet verkkoaineistot kirjaston tietoaineistopolitiikassa

SeAMK-Finnan kautta haettavat avoimet verkkoaineistot ovat keskeinen osa kirjaston päivitettyä tietoaineistopolitiikkaa. Seuraamme jatkuvasti verkossa saatavilla olevaa avointa aineistoa ja lisäämme sitä SeAMK-Finnaan aina, kun se on mahdollista. Näin tuomme esille sekä yksittäisiä aineistoja että laajempia julkaisuarkistoja, laajentaen kirjaston kokoelmia ja tarjoten käyttäjille monipuolisia tiedonlähteitä.