KirjastoKipitys-tapahtuma järjestettiin toista kertaa | SeAMK kirjasto

KirjastoKipitys-tapahtuma järjestettiin toista kertaa

KirjastoKipitys-tapahtuma järjestettiin toisen kerran tänä vuonna marraskuun alussa. Tapahtuma oli SAMOn, Seinäjoen kaupunginkirjaston ja SeAMK Kirjaston yhteinen ja se oli suunnattu SeAMKn opiskelijoille. Viime vuonna tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa keskellä koronarajoituksia, mutta tapahtumaan saatiin silti mukava joukko osallistujia. Tänä vuonna osallistujien määrä oli päällekkäisistä tapahtumista huolimatta suurempi.

Suoritettavana rasteja

Opiskelijat tutustuivat kirjastoihin suorittamalla rasteja. Rastien suorittamisesta opiskelijat saivat leimoja KirjastoKipitys-passiin ja vähintään kolme rastia suoritettuaan he saattoivat lunastaa hienon haalarimerkin.

Tiedonhaulla maaliin

SeAMK Kirjaston rastit pitivät sisällään asiallista asiaa ja hauskaa tekemistä. Ensimmäinen rasti oli tiedonhakutehtävä: Tiedonhaulla maaliin. Siinä annetun tiedonhakutehtävän esiteltyään opiskelijat saivat pallon ja kolme yritystä osua maaliin. Mikäli pallo ei osunut maaliin, oli tehtävä uusi tiedonhaku.

Opiskelijat tiedonhakutehtävään keskittyneenä.Opiskelijat esittelevät tiedonhakutehtävän tulosta.Opiskelijat yrittävät osua pallolla maaliin tiedonhakurastilla.Opiskelijat yrittävät osua pallolla maaliin tiedonhakurastilla.

Pinoruno-pala

Toisessa tehtävässä opiskelijat pääsivät rakentamaan pinorunoja valikoimasta kirjoja. Pinorunot ovat hauska tapa tehdä runoja kirjojen selässä näkyvistä kirjojen nimistä. Kirjat laitetaan kasalle ja runo luetaan ylhäältä alaspäin. Runot voivat olla ihan lyhyitä tai sitten muodostua tosi korkeasta kirjapinosta, riippuen runon tekijästä.

Opiskelijoita suunnittelemassa pinorunoja kirjoista.Pinoruno kirjojen nimistä: Kalpeat tytöt, Tumman veden päällä, Naisen kuvia, Omenapuita ja onnen hetiä, Rinnakkain, Mummo vastaan muu maailma, Olenko onnellinen, Onneksi en ole enää nuori, Onneksi erosimme.Pinoruno kirjojen nimistä: Taas on maanantai, Työstä terveyttä, Tutki ja kirjoita.

Kaupunginkirjaston rastit

Kaupunginkirjastossa opiskelijat tutustuivat sen palveluihin.  Kaupunginkirjastossa oli neljä rastia ja niillä opiskelijat saivat muun muassa testata pinssin tekoa, soitinten tunnistusta, Kahoot!-peliä ja Aivobic-harjoitusta.

Ensi vuonna uudelleen

Opiskelijat suorittivat rasteja joko yksinään, parin kanssa tai isommassa ryhmässä. Meno oli mukavan rentoa ja rasteja kehuttiin mukaviksi. Tapahtuma on tarkoitus järjestää taas ensi vuonna.