Harjoittelusta paras mahdollinen pohja työelämään | SeAMK kirjasto

Harjoittelusta paras mahdollinen pohja työelämään

Hei vaan!

Täällä kirjoittaa SeAMK Kirjaston harjoittelija Iida. On käsillä viimeinen viikko harjoittelustani, joten sain tehtäväksi kirjoittaa teille omasta ajastani ja kokemuksistani täällä.

Harjoittelun alkaessa en tiennyt, mihin mie pääni oikein pistin tänne tullessa, koska aiempaa kokemusta kirjastotyöstä minulla ei ollut. Hiljalleen asiat jäivät mieleen ja olenkin päässyt tekemään näiden viikkojen aikana valtavasti kaikkea.

Olen saanut käyttää luovuuttani julisteita tehtailemalla, järjestellä hyllyjä, tilata ja saattaa lainauskuntoon sekä poistaa aineistoa, tehdä some-päivityksiä sekä sitä arkista asiakaspalvelutyötä.

Jätän tänne myös pienesti oman kädenjälkeni, vaikka lähdenkin ja voitte esimerkiksi lukea harjoittelustani tulevasta SeAMK News -lehdestä.

Ei ole ollut päivää, jolloin en olisi kohdannut uutta taikka vanhaa haastetta. Jokainen päivä on opettanut jotain uutta kirjastotyöstä. Olen päässyt harjoittelun aikana näkemään, kuinka laaja sekä monipuolinen kirjastotyö voi olla korkeakoulukirjastossa.

Alussa en olisi myöskään uskonut, että tilastojen ja kirjastojärjestelmien maailma voisi olla mielenkiintoinen. Uskokaa pois, se ei tylsä ole, ihan kaikkea muuta. Eikä päivät lopulta käyneet pitkiksi, aina löytyi tekemistä. Työhän ei nimittäin tekemällä lopu!

Näin loppusuoralla tuntuu haikealta lopettaa harjoittelu ja palata tammikuussa koulunpenkille suorittamaan viimeisiä kursseja sekä kirjoittamaan opinnäytetyötä. Kirjasto tarjosi minulle parhaan mahdollisen pohjan loppuopintoihin ja työelämään, kuin mitä olisin voinut kuvitella.

Päällimmäisenä tunteena näin viimeisellä viikolla, tunnen olevani valtavan kiitollinen kaikille työkavereille, muulle SeAMKin henkilökunnalle, kaikille asiakkaille ja erityisesti harjoitteluohjaajalleni Helille. Kiitos, teitte harjoittelustani ikimuistoisen ja nauruntäyteisen kokemuksen, jota muistelen vielä vanhanakin kiikkustuolissa hymyillen.

Uutisen kirjoitti työharjoittelija Iida Koukkari, joka on suorittanut SeAMKin kirjasto- ja tietopalvelualan opintoihin kuuluvan harjoittelun SeAMK Kirjastossa syyslukukaudella 2021.

Kiitos Iida, oli mukava saada Sinut meidän tiimiin mukaan!