Finna-kyselyn tuloksia | SeAMK kirjasto

Finna-kyselyn tuloksia

kategoria: Kirjastopalvelut
#

Kansalliskirjasto keräsi tammi-helmikuussa käyttäjien kokemuksia ja tarpeita Finna-verkkopalvelusta. Kysely koski kaikkien arkistojen, kirjastojen ja museoiden Finna-näkymien käyttäjiä ja siihen vastasi yli 47 000 Finna-käyttäjää.

SeAMK-Finna-hakupalvelua arvioi 341 vastaajaa:

  • opiskelijoita 82%
  • opettajia 6%
  • muita työssäkäyviä 21%
  • suurin osa vastaajista oli tekemässä SeAMK-Finnassa varauksia, uusimassa lainoja tai etsimässä tietoa opintoihin
  • 83% vastaajista löysi tarvitsemansa tiedon
  • 80% on etsinyt palvelusta myös e-aineistoja: 84% on hakenut e-kirjoja ja 66% artikkeleita

Enemmistön mielestä SeAMK-Finna on hyödyllinen, helppokäyttöinen ja sen käyttäminen säästää aikaa. Keskiarvoksi SeAMK-Finna sai 8,7.

Kokosimme tähän muutamia käyttäjien antamia avoimia vastauksia – sekä plussia että miinuksia koskien SeAMK-Finnan käyttöä:

puhekuplia joissa vastauksia SeAMK-Finnan käytöstä

Puhekuplia jossa annetaan kriittistä palautetta SeAMK-Finnasta

 

 

Palautetta oli laidasta laitaan. Tässä siitä esimerkki:

  • The search function is awful – Navigation is painful – I wanted to give a zero but could not.
  • Hyvä, selkeä ja helppokäyttöinen alusta. En ole kohdannut ongelmia palvelun käytössä. Kympin antaisin, jos sivusto olisi vielä aavistuksen yksinkertaisempi/selkeämpi.

Saimme myös hyviä kehitysehdotuksia, niihin vastaamme myöhemmin. Osa ehdotuksista on jo olemassa SeAMK-Finnassa, joten niiden markkinointia on syytä lisätä.

Suurkiitokset kaikille vastaajille! Autoitte meitä ja Kansalliskirjastoa Finnan ja kirjastopalvelujen kehittämisessä. iPadin arvonnassa onni suosi Humanistisen ammattikorkeakoulun Finna-vastaajaa.