SEAMKin kirjastopalvelut saivat kiitosta kyselyssä

Ammattikorkeakoulukirjastojen kansallinen käyttäjäkysely toteutettiin 17.3.–20.4.2025. SEAMKin kirjastopalveluita arvioi 165 vastaajaa. Vastaaja määrä oli tällä kertaa kaksi vastaajaa vähemmän, kuin edellisessä vuoden 2022 kyselyssä.
Opiskelijat olivat suurin vastaajaryhmä
Enemmistö vastaajista oli AMK-opiskelijoita (74 %). He ovat myös kirjaston suurin asiakasryhmä. Opiskelijoista eniten vastauksia saatiin Terveys- ja hyvinvointialalta (24 %), Kaupan ja hallinnon alalta (18 %) sekä Tekniikan alalta (15 %). Muut vastaajat olivat AMK-henkilökuntaa (16 %) ja muita asiakkaita (10 %).
Kirjaston palvelut edelleen tärkeitä
Vastaajat pitivät kirjaston palveluja tärkeinä. He arvioivat palveluajat, asiakaspalvelun, tilat, omatoimikäytön, hakupalvelut, aineistot, tiedonhankinnan opetuksen, avoimen tieteen palvelut, viestinnän ja saavutettavuuden erittäin tärkeiksi.
Kuinka palveluissa onnistuttiin?
Vastaajat arvioivat kirjaston palvelujen onnistumista ja antoivat kokonaisarvosanaksi 8,9 asteikolla 0–10. Asiakaspalvelu, kestävän kehityksen huomioiminen ja vaikuttamismahdollisuudet kirjaston kehittämiseen saivat parhaat arviot tärkeyteen nähden. Myös palveluajat, painetut aineistot, viestintä ja saavutettavuus arvioitiin hyvin onnistuneiksi.
Kirjasto sai suositteluindeksiksi (NPS) 66, mikä osoittaa vastaajien olevan valmiita suosittelemaan kirjastoa eteenpäin. Suosittelun perusteina mainittiin muun muassa asiakaspalvelu ja ympäristö.
Miten kirjastoa pitäisi kehittää?
Vaikka asiakaspalvelu ja palveluajat saivat kiitosta, ne saivat myös kritiikkiä avoimissa vastauksissa. Osa vastaajista toivoi omatoimiajan laajentamista, mutta samalla kaivattiin enemmän henkilökohtaista asiakaspalvelua. Opiskelutilojen määrän lisäämistä sekä niiden viihtyisyyden ja ergonomian parantamista pidettiin tarpeellisena.
E-aineistojen saatavuuden parantaminen oli monille vastaajille tärkeää, erityisesti uusien e-kirjojen osalta. E-aineistot ja hakupalvelut koettiin palveluista vähiten onnistuneiksi. Tiedonhankinnan opetuksen ja henkilökohtaisen ohjauksen lisääminen nähtiin tärkeänä erityisesti opintojen loppuvaiheessa.
Kiitokset tärkeästä palautteesta
Kaikkien kansalliseen kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin viisi Lippu.fi -lahjakorttia, josta yksi osui SEAMKin opiskelijalle. SEAMKin vastaajien kesken arvottiin lisäksi kolme BioRexin elokuvalippua. Voittajille on ilmoitettu. Kiitokset kaikille vastaajille!